NULL הוראות חוק עבודת נשים  לעניין צורך במתן היתר לפיטורים יחולו גם במקרה שבו גבר מבצע הליך פונדקאות בחו"ל
הוראות חוק עבודת נשים  לעניין צורך במתן היתר לפיטורים יחולו גם במקרה שבו גבר מבצע הליך פונדקאות בחו"ל

שם השופט/ת: תומר סילורה

האם יש צורך במתן היתר לפיטורים לפי חוק עבודת נשים, של גבר הנמצא בהליך פונדקאות בחו"ל? המערערים הגישו ערעור על החלטת הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה, לפיה אין צורך במתן היתר לפיטורים לפי חוק עבודת נשים, של גבר הנמצא בהליך פונדקאות בחו"ל.

רקע עובדתי: המערערים הגישו ערעור על החלטת הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה, לפיה אין צורך במתן היתר לפיטורים לפי חוק עבודת נשים לגבר הנמצא בהליך פונדקאות בחו"ל. לטענת המערערים החלטת הממונה פוגעת פגיעה קשה בזכויות הבסיסיות ביותר שלהם וברצון שלהם להקים משפחה בישראל.  כמו כן טענו כי החלטת הממונה לא עולה בקנה אחד עם הזכות לשוויון ופסיקות בית המשפט העליון הרבות בתחום הפונדקאות לזוגות גברים להט"בים ולמעשה מחריגה כל מי שנולד אחרת מלקבל את הגנת החוק. 

לעמדת המדינה, החלטת הממונה מתיישבת עם לשון החוק כפשוטה ומשקפת את המדיניות שלפיה נהגה הממונה. הוראות סעיפים 9ג ו 9ה לחוק מחילות הוראות מסויימות בחוק עבודת נשים ובהתאמות שנקבעו, על הורה מיועד, אינן מחליפות על פי לשונן את ההגנה המבוקשת בהליך זה על מי שהתקשר בהסכם פונדקאות בחו"ל, כמו במקרה של המערערים ושלא על פי חוק הסכמים לנשיאת עוברים. יחד עם זאת הוסיפה המדינה כי עם קבלת התובענה נערכה בחינה מעמיקה של הסוגייה העקרונית בה לקחו חלק נציגי משרד העבודה, דרגים בכירים בפרקליטות המדינה ובמשרד המשפטים. לאחר בחינה זו ועל דעת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הוחלט, כי יש חלופה פרשנית שאף מתיישבת על תכלית החקיקה ואשר לפיה ניתן לקבוע כי סעיף 9(א) לחוק יחול, בשינויים המחויבים גם במקרה שבו הורה מבצע הליך של פונדקאות בחו"ל

 דיון משפטי: בית דין אזורי לעבודה סמך ידיו על החלטת המדינה ופסק כי הלכה למעשה, המדינה מסכימה להחיל את הוראות חוק עבודת נשים גם במקרה שבו ההורה המיועד מבצע הליך פונדקאות בחו"ל. עמדת המדינה עולה בקנה אחד עם עקרונות השיוויון והצדק בהתאם לעקרונות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו התשנ"ב – 1992. חוק עבודת נשים נועד בראש ובראשונה לשם שמירה על זכויות נשים במסגרת יחסי עבודה ובמקביל לכך התגברה גם ההבנה שגם גברים זכאים להגנות הקבועות בחוק עבודת נשים (כך למשל זכאות לצאת לחופשת לידה ואף להגנות הקיימות בתקופת היריון, טיפולי פוריות וכו'). בנסיבות אלה ובשים לב להתפתחות החברה הישראלית אשר מקדמת ערכי שיוויון, אכן יש מקום להרחיב – כעמדת המדינה – את הוראות חוק עבודת נשים גם במקרה שבו ההורה המיועד מבצע הליך פונדקאות בחו"ל.

 

על"ח 46377-05-23 עו"ד דותן פלג - מדינת ישראל הממונה על חוק עבודת נשים (ניתן ביום: 2.4.24)

להורדת הקובץ לחץ כאן 2024-04-16T06:30:20+03:00

עבור למעלה