NULL זיכוי מטפל במעון לבעלי צרכים מיוחדים משיבוש מהלכי משפט
זיכוי מטפל במעון לבעלי צרכים מיוחדים משיבוש מהלכי משפט

השופט: דניאל פיש
למדינה: עו"ד גדיר ברהום
לנאשם: עו"ד עומר סנעאללה

ביום 27.12.22 לאחר שא', דייר במעון "הוד" (פנימייה לחינוך מיוחד לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים), תקף את אחת המטפלות במעון, הוא הוכנס ל"חדר ההגנה" – חדר מרופד במזרנים ל-10 דקות על ידי יוסף, אח מוסמך אשר ביקש מהנאשם, אף הוא אח מוסמך במקום, לעקוב אחר מצבו של א'. זמן קצר לאחר מכן נכנס הנאשם ל"חדר ההגנה", סגר את הדלת והניח את רגלו על בית החזה של הנאשם בעוצמה כשהוא נשען על קירות החדר ומשתמש במשקל גופו להעצמת חוזק הדריכה. בהמשך דרך על פניו, בעט באיזור בטנו התחתונה והפנה לא' אצבע בתנועת אזהרה והמשיך להכותו וכל זאת כאשר א' בוכה, מפוחד וזועק מכאבים.

כשהחליט להפסיק להכות את א' הבחין הנאשם כי בחדר מותקנת מצלמה וניגש לחליל, רכז המעון, ובירר איתו אודות משך התקופה בה מותקנת המצלמה בחדר ושאל האם ניתן למחוק ממנה את הצילומים מאותו היום. בעקבות שיחה זו התעורר חשדו של חליל והוא דיווח על כך למנהלת המעון, ולאחר צפייה בסרטונים ממצלמת האבטחה וגילוי מעשי הנאשם, דיווחה המנהלת למשטרה. נגד הנאשם הוגש כתב האישום בגין עבירות של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי ושיבוש מהלכי משפט.  

הסניגור טען כי הנאשם אינו אחראי על החוסה כמשמעות המונח בחוק, כי מעשי התקיפה בהם הודה אינם מהווים התעללות וכי לא נגרם לא' שום נזק בשל התקיפה והוא לא נזקק לטיפול רפואי. עוד נטען כי יש לתת משקל לעובדה שלאירוע התקיפה קדם אירוע מקדים בו תקף א' את אחת המטפלות במעון. בהתייחס לעבירת שיבוש מהלכי המשפט הפנה הסניגור לסעיף 14 לכתב האישום שם תואר כי כל שעשה הנאשם הוא לברר עם חליל את משך התקופה בה מותקנות המצלמות והאם ניתן למחוק את הצילומים. נטען כי המאשימה אינה מציינת שהנאשם ביצע בעצמו כל מעשה של שיבוש, לא ביקש מחליל למחוק את הצילומים או לאפשר לנאשם לעשות כן.

ב"כ המאשימה טען כי אין מחלוקת שא' חסר ישע וכי מתוקף תפקידו של הנאשם כאח מוסמך במעון, המודע למצבו של החוסה, הוא היה אמון על צרכי מחייתו ושלומו של א'.  נטען כי התנהגות הנאשם, כפי שתועדה בסרטון ממצלמת האבטחה, מלמדת על התעללות שכן היא כללה אלמנטים של ביזוי והשפלה ברמה הקשה ביותר, עם פוטנציאל לגרימת סבל או נזק לקורבן. אשר לשיבוש מהלכי משפט נטען כי מדובר בעבירה התנהגותית ולכן יש לדחות את הטענה כי העבירה לא מתקיימת משום שהנאשם לא אמר לחליל ללכת למחוק את הסרטונים שבמצלמות.

אשר לעבירה של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי קבע השופט דניאל פיש כי אומנם מדובר באירוע קצר יחסית יחד עם זאת המדובר בפערי כוחות שבין הנאשם לבין א' שלא היה מסוגל להגן על עצמו ולהתנגד למעשים או לחמוק מהם ובתקיפה שנועדה באופן בולט להשפיל ולבזות את א' ללא כל אינטראקציה מקדימה בין השניים. הודגש כי דווקא טענת הנאשם לפיה התקיפה בוצעה על רקע תקיפת עובדת אחרת במעון, תומכת בקביעה כי הנאשם התעלל בא' שכן ענישה היא עוד סממן של התעללות.   

בהתייחס לעבירת שיבוש מהלכי משפט נקבע כי נוכח העובדה שהנאשם לא ביקש או רמז לחליל למחוק את הצילומים, או ביקש ממנו שיאפשר לו למחוק את הצילומים בעצמו, הרי שא ניתן להגיד כי מעשי הנאשם היו אפילו בגדר תחילת הוצאתה לפועל של הכוונה הפלילית, כך שאין מקום לקביעה כי התקיימה ולו עבירה של ניסיון לשיבוש ובוודאי שלא עבירה מוגמרת.

בהתאם לכל האמור זוכה הנאשם מעבירת שיבוש מהלכי משפט והורשע בעבירת התעללות בחסר ישע על ידי אחראי.  

 

ת"פ (המחוזי – חיפה) 16546-01-23 מ"י נ' אחמד, ניתן ביום 28.9.2023

להורדת הקובץ לחץ כאן 2023-10-15T12:50:14+03:00
עבור למעלה