NULL בית המשפט נתן הפטר לחייבת שחובותיה נוצרו כתוצאה מכפיה ואלימות כלכלית ופיזית של בעלה
בית המשפט נתן הפטר לחייבת שחובותיה נוצרו כתוצאה מכפיה ואלימות כלכלית ופיזית של בעלה

השופטת: אורלי מור-אל

ב"כ: עו"ד סמדר בוכובזה (סיוע משפטי), עו"ד אור פרוכטר, עו"ד ענבל מנוצ'הרי

בית המשפט המחוזי בתל- אביב- יפו נתן לחייבת הפטר בגין חובותיה שנוצרו כתוצאה מכפיה ואלימות כלכלית ופיזית, לאחר שבית המשפט נחשף למסכת חייה הקשה שעברה החייבת שסבלה מאלימות פיזית, מילולית וכלכלית, עד שנאלצה לשהות במקלט לנשים מוכות.

החייבת גרושה, אם ל-2 ילדים קטינים, כאשר אחד מהם נכה בשיעור של 100% והוא נדרש לטיפולים אלטרנטיביים רבים. החייבת תארה מסכת התעללות קשה שסבלה מהגרוש שלה עד שנאלצה לשהות במקלט לנשים מוכות. החייבת טענה שהחובות כולם נוצרו עקב כך שבעלה באותה תקופה, פתח עסק על שמה ועשה שימוש בשיקים שלה לתשלומים שונים, לאחר שלו היו כבר חובות קודמים. לדבריה כל ניסיון שלה לשוחח איתו על הסדר חובות הסתיים בריב אלים.

דו"ח המקלט לנשים מוכות תאר את החייבת כחסרת ביטחון, במצב רגשי קשה וחרדה מכל מהלך. החייבת באותה תקופה לא דברה את השפה העברית, היתה ללא כל משפחה בארץ ולא היתה מסוגלת להבין את המסמכים עליהם החתים אותה בעלה ומכורח הנסיבות לא היה בכוחה להתנגד לחתימה על המסמכים הללו.

לאחר יציאתה של החייבת מהמקלט היא לא עבדה במשך שנה וחצי ולאחר מכן עבדה בחצי משרה. לאור ניסיונות של הגרוש שלה להמשיך וליצור קשר עם החייבת ולאיים עליה באמצעים שונים, הוציא בית משפט צו מניעה כנגד הגרוש שלה. הגרוש אינו משלם את פסק הדין למזונות והוא אף נזקק לטיפול פסיכיאטרי שאינו לוקח.

רוב חובה של החייבת הוא לרשויות המס ואלה סרבו לבקשה להחרגת חוב  בנוסף עקב חוב למע"מ, הוצא נגד החייבת צו מאסר. לאחר שהוסבר למע"מ נסיבות המקרה הקשה, בוטל הצו נגד החייבת והחוב הוסר.

לאור זאת, קבע בית המשפט כי החובות שנוצרו על ידי החייבת נוצרו בתום לב, כאשר עיקרם נבע כתוצאה ממערכת יחסים אלימה מצד בעלה דאז.

במועד הדיון הסתבר שהחייבת אינה עובדת לאחר שפוטרה מעבודתה עקב אי יכולת לעמוד במכסת השעות המצופה ממנה כשהיא מטפלת בשני ילדים קטנים. מכאן, שהחייבת מתקיימת רק מקצבאות.

בנסיבות המיוחדות של העניין, הסכים בית המשפט לתת לחייבת הפטר וביטל את כל ההגבלות שהוטלו עליה.

 

פש"ר  46079-07-18 פלונית נ' כונס נכסים רשמי תל אביב ואח' 8.12.2022

להורדת הקובץ לחץ כאן 2023-03-19T10:56:46+02:00
עבור למעלה