NULL רפורמה בפתקית: מועד שילובם בטיפול של אסירים עברייני מין שמסוכנותם הוערכה כגבוהה בעקבות רע"ב 4008/15 מ"י נ' ברברמן
רפורמה בפתקית: מועד שילובם בטיפול של אסירים עברייני מין שמסוכנותם הוערכה כגבוהה בעקבות רע"ב 4008/15 מ"י נ' ברברמן

מבוא: רפורמה בפתקית

ברע"ב 4008/15 מדינת ישראל נ' אבינעם ברברמן (4.4.2017) (להלן: עניין ברברמן) אימץ בית המשפט העליון המלצה של ועדת מומחים לשלב אסירים עברייני מין, שמסוכנותם הוערכה כגבוהה, בטיפול ייעודי במב"ן, במועד אשר יותיר פרק זמן של שלוש שנים מהשלמת הטיפול עד לסיום ריצוי המאסר. לפני פסק הדין נהגה בשירות בתי הסוהר ובמב"ן מדיניות לפיה אסירים אלו ישולבו בטיפול ייעודי רק בסמוך למועד השחרור המלא. המשמעות המעשית של המדיניות שקדמה להחלטה בעניין ברברמן הייתה, שאסירים שמסוכנותם המינית הוערכה כגבוהה לא יכלו לפעול באופן אפקטיבי להפחתת רמת המסוכנות לפני מועד השחרור המלא ולכן לא זכו לחופשות, להשתלבות באגפים מתקדמים או לשחרור על-תנאי ממאסר. החלטת בית המשפט בעניין ברברמן פותחת לראשונה צוהר עבור אסירים אלו, המשתתפים בתוכניות טיפול, להשתלב בסבב חופשות ואף להתמיד בטיפול באופן שיאפשר בניית תוכנית לשיקום לצורך שחרורם על-תנאי לקהילה, בהתאם להחלטת ועדת השחרורים.

החלטה חשובה ומשמעותית זו ניתנה ללא דיון, ללא פירוט המסגרת העובדתית והמשפטית, ללא התייחסות לשיקולים המקצועיים שהובילו לשינוי מדיניות שירות בתי הסוהר - תוך שבית המשפט מאשר החלטותיה של ועדה מקצועית שהוקמה בהמלצתו, ומבלי לפרט אותן או את ההנמקות לאימוצן. על אף חשיבותו כולל פסק הדין שורה אחת ויחידה בה ניתן תוקף להחלטות הוועדה בישיבה שקיימה ביום 20.12.16.

במאמר זה נבקש להשלים עבור הקורא חלק מהחסר בהחלטת בית המשפט. בחלק הראשון של המאמר נסקור את השינויים המשמעותיים, המשפטיים והמערכתיים, שחלו בעשור האחרון ביחס לטיפול בעברייני מין שמסוכנותם הוערכה כגבוהה. סקירת המצב הקיים והצגת חלק מהביקורת המועלית על מצב זה, הם רקע חשוב להבנת המלצות הוועדה המקצועית ולהחלטת בית המשפט בעניין ברברמן. בחלק השני של המאמר נציג את ההליכים המשפטיים שהתנהלו במסגרת עתירת האסיר של מר ברברמן, שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז ואת השיקולים שעמדו ביסוד החלטת בית המשפט המחוזי להורות על שינוי משמעותי במדיניות מב"ן. לאחר מכן נסקור את הטיעונים שהועלו במסגרת בקשת רשות הערעור שהוגשה על ידי המדינה ואת תגובת הסניגוריה הציבורית לבקשה. נחתום את המאמר בסיכום ההשלכות המעשיות והמשפטיות של החלטת בית המשפט.

מב"ן הם ראשי תיבות למחלקת בריאות הנפש, הפועלת בשב"ס מטעם משרד הבריאות. המחלקה אחראית על אבחון וטיפול באסירים עם מוגבלות נפשית, על הערכות מסוכנות של עברייני מין בשב"ס ועל טיפול בעברייני שמסוכנותם מוגדרת כגבוהה או בינונית-גבוהה.

להורדת הקובץ לחץ כאן 2021-05-19T15:51:22+03:00

עבור למעלה