NULL נאשם שניצל כשל בפלטפורמת קריפטו של חברה קנדית וגנב 800,000 דולר נידון לעבודות שירות   
נאשם שניצל כשל בפלטפורמת קריפטו של חברה קנדית וגנב 800,000 דולר נידון לעבודות שירות   

השופטת: חנה מרים לומפ
למאשימה
: עוה"ד שרית רייך ושירה נתן
לנאשם
: עו"ד עודד הכהן

חברתCoinpayments  היא חברה קנדית הקיימת משנת 2013 ומספקת פתרונות לניהול בלוקצ'יין (טכנולוגיה המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של טרנזקציות בין צדדים שונים ללא צורך בישות ניהול מרכזית, ומהווה תשתית טכנולוגית למטבע הווירטואלי "ביטקוין" (BTC) לרבות ארנקים וירטואליים). בפועל, כאשר משתמש בפלטפורמה מבקש להמיר מטבע וירטואלי, מערכת Coinpayments מעבדת את הבקשה, בודקת את יתרות המשתמש ושולחת בקשה למאגר הכספי על מנת למשוך את הסכום המבוקש לצורך המרת המטבע. לאחר מכן, המערכת שולחת את המטבע הווירטואלי להמרה על ידי ספק חיצוני אשר ממיר את המטבע כמבוקש. בשלב הסופי, המטבע הווירטואלי המומר נשלח לפלטפורמת Coinpayments ויומן יתרות המשתמש, מתעדכן בהתאם.

בין התאריכים 14.10.17 ועד 13.11.17 אירע כשל תוכנה בפלטפורמה שבא לידי ביטוי בעיכוב תקשורת בין מערכות וכך התאפשר למשתמשים בפלטפורמה להגיש בקשות המרת מטבעות וירטואליים בטרם "הספיקה" המערכת לעדכן כראוי את יומן היתרות בחשבונם. בבדיקה שנערכה ביום 13.11.17 נמצא כי 24 חשבונות בפלטפורמה ניצלו לרעה את הכשל וביצעו משיכות יתר של מטבעות וירטואליים, ומשתמשים בודדים נענו לדרישת החברה והשיבו את המטבעות הגנובים.

מעובדות כתב האישום המתוקן עולה כי הנאשם ניצל את הכשל בתוכנה וגנב ממנה מטבעות דיגיטליים בשווי של כ-833,102 דולר. עוד נטען כי הנאשם עשה פעולות שונות במטרה להסתיר ולהסוות את מקורם של המטבעות הדיגיטליים שגנב, וביניהן העברת המטבעות הדיגיטליים לכמה "ארנקים" דיגיטליים ומכירתם במספר הזדמנויות. יחד עם כתב האישום הוגשה בקשה לחילוט 24,100 מטבעות דיגיטליים מסוג ריפל, וכן סכום של 197,399 שקל. הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של גניבה בנסיבות מיוחדות, הלבנת הון, השמטת הכנסות ומרמה ערמה או תחבולה.

מתסקיר מבחן שהוגש בעניינו עלה כי המדובר באב לשלושה ילדים קטנים, העובד לפרנסתו בשתי עבודות אשר בשנת 2013 נידון לעבודות של"צ בגין תקיפת בת זוג ואיומים וכן נידון בשנת 2019 לעבודות של"צ במסגרת תיק תעבורה. בנוגע ליחסו של הנאשם לעבירות בהליך דנן נמסר כי הוא לקח אחריות על מעשיו אותם ביצע לטענתו בשל מצב כלכלי מורכב. שירות המבחן התרשם שישנו פער בין תפקודו התקין של הנאשם כמי שמחזיק בעבודתו ואב אחראי לבין עמדתו הקורבנית ותחושת הכישלון אותה הוא נושא עמו לאורך שנים. בשל הבעת רצון להשתלב בקבוצה טיפולית, הומלץ על צו מבחן ועבודות שירות.

ב"כ המאשימה ציינה כי החברה הקנדית שנדרשה להתמודד לבדה עם הנזקים וההפסדים שנגרמו לה כתוצאה ממעשיו של הנאשם, ביקשה לפסוק לה פיצוי כספי משמעותי על מנת לנסות להשתקם מההונאה וההפסדים שספגה. אשר לעונש עתרה ב"כ המאשימה להטלת 16 חודשי מאסר בפועל לצד מאסר על תנאי, חילוט כלל הרכוש התפוס וקנס בסך 65,000 ₪ לטובת קרן החילוט בגין עבירות ההון.

הסניגור טען כי אין מדובר במי שתכנן לפרוץ לתוכנה של נפגעת העבירה אלא הכשל בפלטפורמה המנוהלת על ידה התגלה לו באקראי והוא ניצל את הפרצה וביצע את העבירות. עוד צויין, כי העבירות בוצעו כלפי המתלוננת בלבד ולכן יש להתחשב בכך שהיא זו האמונה על כספי לקוחותיה והיא זו שהתרשלה קשות עת אפשרה את הכשל. בנוסף צויין כי אמנם על פי עובדות כתב האישום המתוקן, הסכומים עומדים על סך של כמיליון שקלים, אולם מתוך כספים אלה המתלוננת הצליחה להשיב לעצמה סך של 107,000 $ במטבעות ריפל, וכמו כן נתפסו בתחילת החקירה כ-200,000 ₪ של הנאשם, שלדבריו חסך בטרם ביצוע העבירות לרכישת דירה. הודגש כי ההגעה להסדר הטיעון חסכה את הבאתם לעדות של 14 עדי תביעה וכן עדי הגנה, וכי נחסכה עדותם של שני עדים מטעם המתלוננת שהם תושבי קנדה. בכל הנוגע לעברו הפלילי של מרשו טען הסניגור כי העבירות בוצעו לפני כעשור ומאז הצדדים השלימו, נולדו להם שלושה ילדים והם חיים בהרמוניה כאשר רעייתו תומכת בו ועומדת לצדו.

השופטת חנה מרים לומפ ציינה כי מחד גיסא, אין מדובר בעבירה שקדם לה תכנון מוקדם. מאידך גיסא, לאחר שהנאשם נחשף לכשל והחליט לנצלו, הוא חזר על פעולות הגניבה שוב ושוב, עד אשר תוקן הכשל באתר ולאחר מכן ניסה להסוות את מקור כספי הגניבה ונמנע מלדווח עליהם לרשויות המס. בנוסף, המדובר בנזק משמעותי שנגרם לחברה הקנדית הן מבחינה כספית והן לשמה הטוב ולמוניטין שלה. לקולה צויינו הודאת הנאשם שחסכה זמן שיפוטי יקר והבאת עדים מחו"ל, מצבו הכלכלי הקשה והעובדה שהעבירה אכן מבטאת מעידה חד פעמית של הנאשם המורתע מההליך הפלילי נגדו. בעניין זה צויין כי חלפו שבע שנים מעת ביצוע העבירות בהן הנאשם לא עבר עבירות נוספות ובכך בא לידי ביטוי שיקומו.

נוכח האמור לעיל נידון הנאשם לעונש של 9 חודשי עבודות שירות, עונשי  מאסר על תנאי, צו מבחן, קנס לטובת קרן החילוט בסך 65,000 ₪, פיצוי לנפגעת העבירה בסך 100,000 ₪ וחילוט כלל הרכוש התפוס בתיק בשקלים חדשים ובמטבעות דיגיטליים מסוג "ריפל".

 

ת"פ (המחוזי – ירושלים) 39918-12-20 מ"י נ' דזבינסקי, ניתן ביום 6.10.2024

להורדת הקובץ לחץ כאן 2024-10-13T04:16:06+03:00
עבור למעלה